Gynekologin vastaanotto alkaa tammikuussa

Riina Katainen

Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Riina Katainen aloittaa vastaanoton Turun Perhelääkäreillä 10.1.2018.

Riina on valmistunut lääkäriksi vuonna 2008 ja naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriksi vuonna 2015. Hän tekee väitöskirjatutkimusta vaihdevuosiin liittyen ja on kiinnostunut vaihdevuosioireiden hoidosta ja taustoista, hormonikorvaushoidosta ja muista hoitovaihtoehdoista.

Lisää gynekologin palveluista Riinan itsensä kertomana:

Nykyaikana ei kenenkään tarvitse kärsiä kuukautiskivuista tai runsaista kuukautisista. Kuukautiskipujen tehokkain hoito, syystä riippumatta, ovat hormonaaliset valmisteet, jotka esim. endometrioosista kärsivillä ehkäisevät myös endometrioosin leviämistä. Kaikki hormonaaliset ehkäisyvalmisteet vähentävät myös kuukautisvuodon määrää. Useimmiten jokaiselle löytyy sopiva hoito. Joskus tämä voi kuitenkin vaatia kärsivällisyyttä.

Turvallinen hormonaalisten valmisteiden käyttö edellyttää välttämättä yksilöllisten riskitekijöiden kartoittamista. Pidän myös tärkeänä sitä, että valittava hoito on sen käyttäjän toiveiden mukainen. Näistä syistä toivon kaikkien varaavan 40 minuutin vastaanottoajan ensimmäisellä käynnillä.

Tutkin ja hoidan mielelläni myös muita gynekologisia vaivoja. Mikä vaivasi onkin, minulle on tärkeää, että valittava hoitomuoto on tutkimuksin tehokkaaksi todettu. Käytössäni on ultraäänilaite ja vastaanotolla on mahdollisuus näytteenottoon ja pieniin toimenpiteisiin (mm. kierukan tai ehkäisykapselin asetus/poisto). Mikäli tiedät toimenpiteen tarpeesta jo etukäteen, muistathan mainita asiasta jo aikaa varatessasi.

Aiheeseen liittyvää Turun Perhelääkäreillä: gynekologin vastaanotto, lääkäripalvelut, naisten terveysklinikka.